The CineMusic Experience & Patrick Martens
Filmmuziek live in concert
Datum & tijd
Locatie
Prijzen
Live gespeelde muziek uit wereldberoemde bioscoophits, inclusief originele filmfragmenten.
Tranen in je ogen van ontroering of een hartslag die omhoogschiet bij een spannende scène: zonder muziek zou een film een stuk minder romantisch of spannend zijn. Precies daarom is filmmuziek zo speciaal. Na twee succesvolle tournees gaat het CineMusic-orkest opnieuw de theaters in. Het 36-koppige orkest speelt muziek uit meer dan twintig wereldberoemde speelfilms, terwijl op de achtergrond de originele beelden op een groot wit doek te zien zijn. Welke films voorbijkomen blijft een verrassing, maar reken op een verfijnde mix van klassiekers en kersverse kaskrakers, actie en romantiek, fantasy en waargebeurd. Het orkest weet elke emotie naar boven te halen en door de combinatie met de filmbeelden, de lichtshow en de intieme theatersfeer word je keer op keer het verhaal ingezogen. Dat wordt dus gegarandeerd kippenvel, spanning, een lach, maar ongetwijfeld ook een brok in je keel. De avond wordt gepresenteerd door Patrick Martens, die de leukste anekdotes over de films en de muziek vertelt.
Lees meer Lees minderMeer informatie | Hester van der Vlugt “Ik kan me niet herinneren hoe het was zonder viool” The CineMusic Experience Het CineMusic Orkest gaat opnieuw de theaters in en komt ook dit jaar weer naar Alkmaar. In deze unieke belevenis speelt het 36-koppige orkest filmmuziek van meer dan 20 wereldberoemde speelfilms, met synchroon op de achtergrond de originele filmbeelden op een groot wit doek. Op het avondvullende programma staan onder anderen Harry Potter, James Bond, Lord of the Rings, Da Vinci Code en Schindler’s List. Het programma wordt dit keer gepresenteerd door Patrick Martens. Hester van der Vlugt Violiste Hester van der Vlugt is concertmeester en leider van de strijkerssectie bij het CineMusic-orkest. Hester was pas drie jaar toen ze haar eerste vioolles kreeg. Drie, is dat niet wat jong voor vioolles? “Mijn ouders speelden cello. Toen we bij vioolbouwer Serge Stam waren, zag ik dat er een kleine cello aan de muur hing. Die wilde ik wel hebben! Het bleek een viool te zijn. Mijn ouders dachten dat ik te klein was om viool te spelen, maar meneer Stam vertelde over een docent in Utrecht die lesgaf volgende de Suzuki-methode. Dat is een Japanse methode die erop bedacht is dat je muziek leert als een taal. En dat je door het horen en nadoen ook een muziekinstrument kunt leren bespelen.” Heb je het altijd leuk gevonden? “Zoals met alles wat je moet leren, ging dat met vallen en opstaan. Nadat ik gestopt was met de Suzuki-methode, ben ik in Utrecht verder gaan leren bij een gepensioneerde conservatoriumdocent, Bouw Lemkes. Hij was echt mijn viool-opa. Na mijn middelbare school heb ik gekozen voor de muziek en ben ik naar het conservatorium in Amsterdam gegaan.” Je speelt de solo van Schindler’s List. Veel mensen zijn daarvan diep onder de indruk. Wat doet dit stuk met jou? “Ik heb zelf een Joodse achtergrond. Mijn oma en overgrootmoeder hebben de oorlog niet overleefd. Dat heeft altijd een rol gespeeld in mijn jeugd. Er hingen grote portretten van die prachtige vrouwen bij ons bij de vleugel. ‘Dit nooit weer’, het idee van Steven Spielberg met deze film, zit bij mij ingebakken. Ik vind het iedere keer opnieuw een eer om dit stuk te mogen spelen. Toen de oorlog in Israël uitbrak, heb ik getwijfeld of we dit stuk moesten blijven spelen. Daarom spelen we het stuk voor alle mensen die op dit moment in oorlog leven. Waar ook ter wereld.” |
Website | http://www.cinemusic.nl/ |