Remko Vrijdag, Frederik Brom, Lone van Roosendaal e.a.
Murder on the Orient Express
Datum & tijd
Locatie
Prijzen
Sterrencast speelt wereldberoemd moordmysterie van Agatha Christie.
Na het succes van The Mousetrap komt nu hét plot-twist moord-mysterie van Agatha Christie, Murder on the Orient Express, met een absolute sterrencast naar het theater!
Als er een moord wordt gepleegd aan boord van de Oriënt Express, begint de bloedstollende zoektocht naar de dader. De vraag is: zit jij op het juiste spoor?
Op een winteravond stapt de bekende detective Hercule Poirot aan boord van de Oriënt Express. Net na middennacht komt de trein plotseling tot stilstand door een hevige sneeuwstorm. De volgende ochtend is er één passagier dood. Alle reizigers lijken een alibi te hebben, maar wie spreekt de waarheid als niets is wat het lijkt? Opgesloten in de trein, met de moordenaar in hun midden, richten de passagiers zich tot detective Poirot. Lukt het hem om de moordenaar te ontmaskeren voor deze weer toeslaat?
Stap aan boord van hét moordmysterie van het jaar en beleef de ultieme avond vol intrige, spanning, mysterie en onverwachte plot-twists. Houd je verstand erbij, want iedereen kan het gedaan hebben.. Een moordzaak die je niet snel zult vergeten.
Toneelschrijver Ken Ludwig (De drie Musketiers, Crazy for You) bewerkte de klassieke thriller, met de beroemde Hercule Poirot, tot de ultieme ‘who done it’. Met een cast van uiteenlopende personages laat hij het publiek tot het einde raden wie de dader is.
Regie | Remko Vrijdag, Frederik Brom, Lone van Roosendaal, Gerrie van der Klei, Wilbert Gieske, Ruben Brinkman, Marijn Claes, Lusanne Arts, Penny Vos en Belle Zimmerman |
Meer informatie | Interview: Murder on the Orient Express Na het succes van ‘The Mousetrap’ dendert dit seizoen de Oriënt Express door Nederland. Aan boord een absolute sterrencast met o.a. Remko Vrijdag, Gerrie van der Klei, Lone van Roosendaal, Wilbert Gieske en Frederik Brom. Een unieke toneelbewerking van het klassieke verhaal van whodunnit koningin Agatha Christie. Wij spraken producent Rick Engelkes, regisseur Jasper Verheugd, decor- en kostuumontwerper Joris van Veldhoven, en een deel van de cast over deze nieuwe, Nederlandse productie. Waarom hebben jullie ervoor gekozen om ‘Murder on the Orient Express’ naar de theaters te brengen? Rick: “Vorig seizoen hebben we ‘The Mousetrap’ naar Nederland gebracht, een voorstelling die goed is ontvangen door zowel het publiek als de recensenten. Het enthousiasme van het publiek smaakte naar meer!” Waar gaat ‘Murder on the Orient Express’ over? Jasper: “Het verhaal is gebaseerd op het gelijknamige boek van Agatha Christie, en is door Ken Ludwig bewerkt voor het toneel. Het is een spannend stuk over Hercule Poirot die op een winteravond aan boord stapt van de Oriënt Express. Net na middennacht komt de trein tot stilstand door een hevige sneeuwstorm, de volgende ochtend is één passagier dood. Alle reizigers lijken een alibi te hebben, maar wie spreekt de waarheid als niets is wat het lijkt? Opgesloten in de trein, met een moordenaar in hun midden, richten de passagiers zich tot detective Poirot. Het is aan hem om, samen met het publiek, de moordenaar te ontmaskeren voor deze weer toeslaat.” Je zegt samen met het publiek, doen zij actief mee? Jasper: “In deze versie van ‘Murder on the Orient Express’ breken we door de vierde wand heen. Figuurlijk én letterlijk. De bezoeker wordt actief betrokken in het verhaal, zonder dat ze daarvoor van hun stoel hoeven te komen. We doen dit door ze onder te dompelen in de voorstelling zelf. Het hoofdpersonage Hercule Poirot (Remko Vrijdag red.) zal zich rechtstreeks tot het publiek richten. Mijn doel is dat de beleving groter wordt, hiervoor heb ik me laten inspireren door locatietheater. De afgelopen jaren heb ik mij steeds meer in dit fenomeen verdiept, onder andere voor een voorstelling die ik regisseerde in de steengroeve van Winterswijk. Het publiek verhoudt zich bij locatietheater namelijk op een andere manier tot de omgeving en het decorum van de voorstelling. Zo maken we nu gebruik van een inventief en technisch hoogstaand decor, spectaculair licht, soundscapes en muziek. Het publiek moet het gevoel krijgen dat ze zelf aan boord zitten van de Oriënt Express.” Dat klinkt als een behoorlijke uitdaging. Hoe houd je daar rekening mee met het ontwerp voor kostuums en decor? Joris: “Het is een reizende productie, dus dat vraagt om veel creativiteit als je een voorstelling groots wilt laten aanvoelen. Bij ‘The Mousetrap’ ben ik qua kleding en decor uitgegaan van film noir, veel in zwart wit. Daar heeft Uri Rapaport (lichtontwerp red.) kleur aangebracht met lichtaccenten om de sfeer en emoties te versterken. Bij ‘Murder on the Orient Express’ hebben we gekozen voor een andere aanpak. We pakken veel meer uit met de kostuums, waardoor personages letterlijk meer kleur krijgen. Het verhaal speelt zich af aan boord van de iconische Oriënt Express. Dat rijke gevoel van toen willen we vangen en overbrengen in het theater. De grootste uitdaging voor mij was het in beeld brengen van de Oriënt Express zelf. Ik wil nog niet teveel weggeven over het decor, maar ik denk echt dat we op een spectaculaire manier vorm hebben gegeven aan de trein. Hierdoor krijgen de acteurs meer ruimte om te spelen en kunnen we meer variëren qua toneelbeeld per scene.” Komend seizoen stap je aan boord van de Oriënt Express. Waar kijk je het meeste naar uit? Gerrie: “Ik vind het een eer om in deze voorstelling te spelen! Ik ben fan van Agatha Christie en heb al haar boeken wel een paar keer gelezen. Ik heb zelfs foto’s van mezelf bij haar standbeeld, en bij haar huis in Torquay. Toen ik werd gevraagd voor de rol van Prinses Dragomiroff, hoefde ik dan ook niet lang na te denken. Het is een fantastisch mens om te spelen. Ze is een flamboyante, pittige dame, die best voor zichzelf op durft te komen. Maar of ze het einde van de reis haalt? Dat wordt elke avond maar weer de vraag. Ik kijk er heel erg naar uit om te beginnen, en om met deze geweldige club mensen aan de slag te gaan.” Waarom moeten mensen deze voorstelling gaan zien? Lone: “Ik denk dat iedereen dit leuk vindt. Je moet namelijk echt meedenken om de moordenaar te ontmaskeren. Het stuk zit gewoon goed in elkaar, je vindt continue nieuwe aanwijzingen en verandert daardoor steeds van hoofdverdachte. Dat is de kracht van de verhalen van Agatha Christie; ze blijven spannend tot het einde. Het maakt ook niet uit of je jong of oud bent, iedereen gaat hier plezier aan beleven.” |
Website | http://www.repentertainment.nl/ |