JCS Key Visual A Liggend Clean LR

Jesus Christ Superstar

Jeangu Macrooy, Freek Bartels, Magtel de Laat, Alex Klaasen e.a.

Datum & tijd
Wo 20 mrt | 20:15
Locatie
Grote Zaal
Prijzen
Regulier (vanaf prijs) € 65,00
Incl. drankje en garderobe

Ivo van Hove regisseert sterrencast in legendarische volledig Engelstalige musical.

Jesus Christ Superstar is dé theaterbeleving van 2024. Een verhaal voor en ván onze tijd, dat je gegarandeerd aan het denken zet. In een nieuwe, epische versie van de internationaal gerenommeerde regisseur Ivo van Hove en met een sterrencast van onder andere Jeangu Macrooy (Jesus), Freek Bartels (Judas), Edwin Jonker (Pilate), Alex Klaasen (King Herod), Magtel de Laat (Mary Magdalen) en de beste talenten uit binnen- en buitenland. De onvergetelijke tekst en muziek van Tim Rice en Andrew Lloyd Webber vormen – samen met een live orkest - de basis voor dit volledig in het Engels gezongen theaterspektakel.

Het verhaal
Het verhaal dat al eeuwenlang leidend is in een groot deel van de wereld en juist nu enorm actueel lijkt, komt naar de Nederlandse theaters. Jesus Christ Superstar gaat over een groep mensen die de wereld wil veranderen. En hoe dat eindigt in de grootste beweging ooit. Een voorstelling over aanbidding en verraad. Verheerlijking en laster. Macht en opstand. Maar vooral: een verhaal van hoop. De meer dan 20 nummers van het originele album uit 1970 vormen het fundament van deze iconische voorstelling.

Zet je schrap voor Jesus Christ Superstar, dé rockmusical van 2024.

Super Seats: word onderdeel van de happening
Jesus Christ Superstar voelt als een ware happening. Laat je onderdompelen en overrompelen door de industriële vormgeving, een onvervalst concertgevoel en een unieke setting. Intens en dichtbij. Het ronde toneelpodium voelt als een arena, waar je zelfs letterlijk onderdeel kunt worden van het verhaal. Kies voor één van de 171 Super Seats, waarmee je op het podium zit en waar het verhaal zich rondom je afspeelt. Kom binnen tussen de coulissen, sta oog in oog met een levend kunstwerk en word meegezogen in de beleving! Of kies voor één van de andere plaatsen in de zaal en laat je uitdagen door een voorstelling die je niet snel zult vergeten.

Bekijk alle Veelgestelde vragen. Klik hier.

Lees meer Lees minder
Volledig overzicht
20:15
20:15
Grote Zaal
Grote Zaal
20:15
20:15
Grote Zaal
Grote Zaal
20:15
20:15
Grote Zaal
Grote Zaal
14:30
14:30
Grote Zaal
Grote Zaal
20:15
20:15
Grote Zaal
Grote Zaal
14:30
14:30
Grote Zaal
Grote Zaal
Cast & info
Spel Jeangu Macrooy, Freek Bartels, Magtel de Laat, Edwin Jonker, Alex Klaasen e.a.
Muziek m.m.v. een liveorkest
Regie Ivo van Hove
Meer informatie Ivo van Hove regisseert iconische musical Jesus Christ Superstar ‘Het wordt een fantastische voorstelling’ INTRO De musical Jesus Christ Superstar (1971) van Andrew Lloyd Webber en Tim Rice behoort nog altijd tot de meest iconische uit de historie van het genre. Het Bijbelse verhaal over de laatste week van het leven van Christus wordt geregisseerd door Ivo van Hove (Rent, West Side Story, Lazarus), de Vlaming die altijd zijn ferme artistieke handtekening onder (muziek)theaterproducties zet. ,,Ik toon Jezus niet als mythe maar als mens.” Het was, om in het idioom van Jesus Christ Superstar te blijven, welhaast een goddelijke tussenkomt. Toen Ivo van Hove en diens levenspartner Jan Versweyveld, tevens zijn vaste scenograaf en lichtontwerper, na een filmpremière in Amsterdam naar buiten liepen, kraaide Van Hove plots: ‘Jan, maar daar loopt Jezus…’ Ivo van Hove: ,,Vijftig meter voor ons zag ik Jeangu Macrooy. Ik deed toen iets dat voor mensen die mij kennen heel atypisch is: ik stapte op hem af, stelde me voor en vroeg of hij auditie wilde doen voor de rol van Christus in Jesus Christ Superstar. ‘Ik ken je wel’, zei hij. ‘We hebben elkaar ooit in de schouwburg ontmoet.’ Ik ging puur op mijn intuïtie af, zag in Jeangu in een flits mijn ideale hoofdrolspeler. Hij sliep er een nachtje over en wilde graag op auditie komen.” En zo is de Surinaamse singer-songwriter, bekend van onder meer zijn deelname aan het Eurovisiesongfestival, Jezus Christus in Ivo van Hove’s eigentijdse versie in een van de meest opgevoerde musicals in de wereld. De productie, die in januari 2024 haar première beleeft, kent een sterrencast met Freek Bartels (Beauty and the Beast, Les Misérables ) als Judas, het jonge talent Magtel de Laat (Het was zondag in het Zuiden) als Maria Magdalena, Edwin Jonker, (The Lion King, Miss Saigon) als Pilatus en Alex Klaasen (De gelaarsde poes, Showponies) in de rol van de vileine Herodes. De ‘gemengde’ bezetting (,,Ik wilde geen cast met louter mensen uit de musicalwereld”) was een van de voorwaarden die Van Hove aan producent Albert Verlinde stelde. De andere, niet minder belangrijke conditie: de regisseur vroeg de vrije hand voor een nieuwe interpretatie van de succesmusical van Andrew Lloyd Webber en Tim Rice. Het derde beding en voor fans van Jesus Christ Superstar een uiterst aangename: de musical is geheel in het Engels. Van Hove: ,,We leven allemaal, ook de oudere generaties, al decennia lang met Engels. De Beatles, de Stones, Radiohead, Taylor Swift, we zijn met ze opgegroeid. De teksten van Jesus Christ Superstar zijn van een magistrale eenvoud die tot de kern gaat. Ze zijn uitstekend te begrijpen.” Vanzelfsprekend neemt de regisseur zijn vaste artistieke team mee, onder wie de al eerder genoemde Jan Versweyveld. Jan Martens, eveneens een Belg en een begrip in de wereld van de moderne dans, tekent voor een geheel nieuwe choreografie van de opwindende rockopera. Jesus Christ Superstar vormt een nieuwe uitdaging voor de (inter)nationaal gelauwerde Ivo van Hove, de in Nederland wonende Vlaming die over de gehele wereld voorstellingen regisseert. Hij maakte samen David Bowie (’David was een totaal onbaatzuchtig mens die alleen het beste wilde’) de alom geprezen musical Lazarus. Van de Amerikaanse componist en scenarist Stephen Sondheim kreeg hij persoonlijk toestemming om een nieuwe versie te maken van de iconische West Side story. Naar deze Jesus Christ Superstar, die 24 januari 2024 haar première beleeft, wordt daarom reikhalzend uitgekeken. Ook internationaal. Als opgroeiende puber in het Vlaanderen van de jaren zeventig was Ivo van Hove al een onvoorwaardelijke liefhebber van Jesus Christ Superstar. ,,Mijn eerste kennismaking was de plaat in 1970. Ik was twaalf”, vertelt hij. , Die moést je hebben, dat album was de Beyoncé van nu. Drie jaar later volgde film - het was allemaal echt vernieuwend aan het begin van de jaren 70 en zeker voor de puber die ik was. Het was een onrustige tijd, een periode van zoeken. Het hippiedom werd afgezworen, de glamrock begon net en punk was er nog niet. ,,Ik kom uit een katholiek gezin, maar geen echt katholiek nest. Mijn vader en moeder gingen wel naar de kerk, maar voor de vorm en de buren. Ik ben misdienaar geweest. Eén keer ben ik - ik had de kerk voor helemaal voor mezelf - stiekem met de wijwaterkwast tekeer gegaan. De hele kerk kletsnat. De volgende dag moest in naar voren komen en werd ik voor het front van de hele school bestraft. Ik ben niet religieus, ik hoef niet naar een kerk om in zaken te geloven die niet tastbaar zijn.” Wat Van Hove maar wil zeggen is dat er wat hem betreft geen expliciete Bijbelse boodschap in de musical is verwerkt - diezelfde musical die, op plaat, film (1973) en als muziektheater in de eerste helft van de jaren zeventig leidde tot heftige protesten tegen de ontheiliging en blasfemische voorstelling van Jezus als gewone sterveling. Nu, ruim vijftig jaar later, verkettert de Rooms-Katholieke kerk niet langer de geestelijke vaders Lloyd Webber en Rice. Sterker: het Vaticaan heeft inmiddels zijn zegen gegeven aan de musical. Ivo van Hove: ,,Jesus Christ Superstar vertelt het verhaal van de laatste week van het leven van Jezus, dus vóór hij een mythe werd. Het gaat over een Jezus met heel menselijke trekken. Luister eens naar de plaat. Daarop hoor je hem roepen, schreeuwen, krijsen… In mijn invulling komen alle visies van de hoofdpersonages aan bod: die van Jezus, van Judas, van Jezus’ volgelingen en zijn massale aanhang, het volk. Belangrijk is dat we het vertellen in de wetenschap dat we nog niet weten wié Jezus later wordt en tot welk symbool hij uitgroeit. Het laatste avondmaal moet nog worden gegeten en de kruisiging laat op zich wachten. In die zin poog ik een onvooringenomen mens en een niet bevooroordeelde luisteraar te zijn. ,,Ik begrijp heel goed dat Judas in het begin van de musical een probleem met Jezus heeft. Hij vindt dat Jezus verraad pleegt aan de missie die zij met hun vriendenclub, want dat zijn de apostelen in feite, hebben afgesproken: opkomen voor de mensen die geen stem hebben, in dit geval de armen. De deal is dat ze sober zouden leven en Judas vindt dat Jezus dat is vergeten. Hij leeft een best aangenaam leventje, laat zich zalven en besprenkelen met de heerlijkste geuren. Bovendien ontpopt hij zich steeds meer tot leider, een ongekozen wel te verstaan. Dat leidt tot spanningen binnen die groep. ,,Maar ik volg ook Jezus’ perspectief. Hij bewandelt zijn eigen traject en vindt dat de revolutie veel extremer moet zijn. Hij wordt een leider die voor de troepen uitloopt en behept is met messiaanse gedachten: ‘Ik heb het goed met jullie voor, ik zie het allemaal voor me, volg mij!’ Uit eigen ervaring weet ik dat je dat niet moet doen. Je moet mensen inspireren en daar de tijd voor nemen.” Ivo van Hove wil vooral ‘de krachtenvelden binnen de vriendengroep die uit elkaar valt en tegenover elkaar komt te staan’ belichten. ,,Die groep is wat we tegenwoordig een movement noemen: Black Lifes Matter, #Metoo, de Queerbeweging die weer terug is. Daar tegenover staan de politieke leiders die beginnen te zien dat die beweging aan invloed wint - meer en meer mensen geloven in Jezus en zijn volgelingen. Dat is bedreigend. Niet alleen voor hun positie, maar ook voor het systeem dat zij hebben opgezet.” En, over actualiteit gesproken, ook laat Van Hove geopolitieke aspecten aan bod komen in de vorm van de provincie Judea, waar Rome al een vazalkoning (Herodes) en een gouverneur (Pilatus) te paard heeft gehesen. Van Hove: ,,Kijk hoe geopolitiek vandaag de dag aan de orde is. Hoe in Afrika, China en ook bij ons in Europa landen hun machtsbasis met aanspraak op kleinere territoria willen uitbreiden.” Een ander thema in de hitmusical - waarin de muzikaal zo rijke en memorabele songs (I don’t know how to love him, Superstar, Hosanna) rechtovereind blijven - is wat Van Hove als ‘de kracht van de massa’ omschrijft. In het geval van Jesus Christ Superstar heel letterlijk ‘Vandaag zingt men hosanna, morgen kruisigt men hem.’ ,,Ik ben altijd gefascineerd geweest door het gedrag van massa’s. Mensen die iemand kunnen adoreren, vervolgens haten, dan gaan lynchen en kruisigen. Inderdaad het opportunisme van een grote groep. Het gedrag ook van het volk ten opzichte van Jezus en zijn vriendengroep wier gedachten haaks staan op de gevestigde orde. Die worden als extreem ervaren. En dat is tegenwoordig niet anders. Het zorgt dikwijls voor weerstand, maar gelukkig ook bijval. ,,Wat ik bovenal wil is het theater onder spanning zetten en het publiek emoties laten voelen. Als je Jesus Christ Superstar al een keer hebt gezien, krijg je nu echt een nieuwe interpretatie. En als het de eerste keer is krijg je een fantastische voorstelling te zien. Althans, daar zetten we ons volledig voor in.”
Website http://www.jesuschristsuperstar.nl/
Recensies
Interview met de cast
‘Zou jij niet Jezus willen spelen?’ Jeangu Macrooy (29) kreeg de vraag zomaar op straat. Ook de rol van Maria Magdalena kwam compleet onverwacht voor Magtel de Laat (25). Nu staan de singer-songwriter en de musicalactrice binnenkort samen in de splinternieuwe versie van de klassieke rockmusical Jesus Christ Superstar. Toeval? Een wonder? Of een kwestie van vertrouwen? Van harte gefeliciteerd met jullie hoofdrollen! Jeangu Macrooy: ‘Dank je wel, het is echt een enorme eer. Voor mij was het een geval van op het juiste moment op de juiste plaats zijn. Ik was op de première van een film van een vriend van mij, maar ik was heel moe dus ik ging vroeg weg. Toen ik twee stappen uit de bioscoop had gezet, keek ik naast me en daar stond regisseur Ivo van Hove. Ik kende hem wel: ik heb veel stukken van ITA (Internationaal Theater Amsterdam) gezien en ben een groot bewonderaar, we hebben elkaar wel eens gesproken. Hij vroeg me meteen: ‘Ik ben bezig met een nieuwe versie van Jesus Christ Superstar, zou jij niet Jezus willen spelen? De audities zijn over twee weken.’ De vraag overviel me natuurlijk, maar daarna dacht ik meteen: ja, geweldig.’ Hoe ging dat bij jou, Magtel? Magtel de Laat: ‘Ik heb auditie gedaan voor het ensemble. (De groep spelers die meedansen en -zingen en vaak een kleinere rol spelen, red.) ‘Het kan zijn dat we nog een paar meiden terugvragen voor de Maria songs’, kregen we te horen, maar daar rekende ik totaal niet op. Toen ik toch gevraagd werd, moest ik echt even schakelen. En toen ik later gebeld werd dat ik het geworden was, was mijn eerste antwoord: ‘Wat, als Maria Magdalena?’ Ik was helemaal overrompeld.’ Dit is je eerste grote rol, toch? Magtel: ‘Ja, het is echt bizar. Ik kan gewoon niet wachten om hieraan te mogen beginnen en zoveel van Ivo te gaan leren.’ Jeangu: ‘Nadat we door de Nederlandse auditierondes heen waren gekomen, moest ook Andrew Lloyd Webber, de Engelse schrijver en regisseur van de originele Jesus Christ Superstar musical uit 1971, onze rol nog goedkeuren. Hij bekeek álle auditietapes.’ Lachend: ‘Toen we eindelijk zijn toestemming kregen, belde ik meteen mijn vriend op die in Berlijn was en riep: ‘Ik ben Jezus!’’ Je zou het bijna een wonder noemen, voor jullie allebei. Jeangu: ‘Het voelt als een heel nieuw avontuur. Ook al ben ik popzanger, ik heb musicals altijd tof gevonden en dacht vaak: ik zou het graag een keer willen proberen. Als klein jongetje in Suriname heb ik de film voor het eerst met mijn moeder gezien, die was groot fan. We gingen vaak samen naar jeugdtheater, mijn tante is actrice; ik ben met theater opgevoed. Stem, techniek, emoties; in deze rol kan ik alles kwijt wat ik in me heb.’ Magtel, als klein meisje zong jij al een nummer uit Jesus Christ Superstar, toch? Magtel: ‘Everything’s alright. Ik was een jaar of 11, we zongen het met Pasen in de kerk met mijn zanggroepje. Het was de allereerste musicalsong waarmee ik heb opgetreden. Ik wist altijd al dat musical mijn roeping was, maar dat dit zoveel jaar later mijn eerste rol zou zijn, had ik toen nóóit durven dromen. Dus toen ik gebeld werd, dacht ik: sommige dingen gebeuren echt met een reden.’ Na het succesvolle Lazarus (gebaseerd op het leven van David Bowie) is Jesus Christ Superstar opnieuw een coproductie van gerenommeerd producent Albert Verlinde en internationaal gelauwerd toneelregisseur Ivo van Hove. ‘De samenwerking tussen de ‘gesubsidieerde’ Van Hove en de commerciële Verlinde zou je opmerkelijk kunnen noemen’, schreef De Volkskrant. Maar dat zien Van Hove en Verlinde zelf anders. ‘Die scheidslijn is echt niet meer van deze tijd', zei Van Hove in hetzelfde interview. ‘Albert vraagt mij juist omdat hij weet dat hij dan niet de regular stuff krijgt.’ Wat vinden jullie het mooist aan jullie rol? Magtel: ‘Maria Magdalena is erg zorgzaam, ze bekommert zich over Jezus als een vriendin. Haar liefde gaat zelfs zo ver dat ze zichzelf ervoor aan de kant zet, dat vind ik mooi. Tegelijkertijd zou ik het tof vinden als Maria in onze versie van het stuk misschien iets minder ondergeschikt zou worden, een klein beetje moderner en onafhankelijker zoals vrouwen tegenwoordig ook zijn.’ Jeangu: ‘Wat ik zelf prachtig vind, zijn de momenten waarop Jezus iets menselijks heeft. Bijvoorbeeld in het grote nummer Gethsemane, dat speelt in de nacht voor zijn kruisiging. Hij is bang, zingt hij daarin. Hij snapt het grote plan niet en vraagt aan God, zijn vader: is mijn opoffering nodig? Moet ik echt sterven? Maar aan het einde mondt zijn lied uit in volledige overgave aan zijn lot. Zo mooi.’ Magtel: ‘Een rollercoaster van emoties, allemaal in één song.’ Jeangu: ‘Gethsemane gaat voor mij ook over geloven. Of je nou religieus bent of niet: geloof ontstijgt je ratio. Het is een kwestie van vertrouwen dat iets simpelweg zo moet zijn. Dat vind ik heel mooi en menselijk. Geloof is onderdeel van wat ons mens maakt. We hebben iets groters nodig om onze hoop uit te halen.’ Magtel: ‘Tegelijk gaat het over geloven in jezelf. Jezus is bang voor wat er gaat komen, hij weet niet of hij kan sterven aan het kruis. Maar na dat nummer haalt hij de kracht niet meer alleen uit God, maar ook uit zichzelf.’ Zijn jullie zelf gelovig opgevoed? Magtel: ‘Ik heb mijn communie en mijn vormsel gedaan, maar het is niet zo dat we elke zondag naar de kerk moesten. Ik zat als kind vooral in het kerkkoor omdat ik daar kon zingen.’ Jeangu: ‘Mijn ouders hebben mijn broer Xillan, mijn zusje Eve en mij gelovig opgevoed om ons iets mee te geven, maar niet op een strenge manier. Uiteindelijk heb ik besloten dat ik me niet meer met de kerk wilde verbinden, ook vanwege homofobie, maar ik ben wel altijd spiritueel gebleven. Ik zou geen atheïst kunnen zijn, ik kan niet leven met het idee dat er niets groters is. Wat is het punt, dan?’ Jeangu, jij bent al bijna tien jaar een succesvol singer-songwriter, je hebt je eigen albums gemaakt, prijzen gewonnen, overal opgetreden. Heb je advies voor Magtel over de wereld van showbizz? Jeangu: ‘Wat ik zelf heb ervaren, is dat het lastig kan zijn om ‘nee’ te zeggen. Bij sommige dingen weet je meteen: dit is een dikke vette ja. Bij andere dingen voel je heel duidelijk: nee. Maar alles wat er tussenin zit… Hoe besluit je dan wat je wil? Ik denk dat je in zo’n geval moet durven vertrouwen op je gut feeling. Hoe lastig dat soms ook is in dit vak: luister naar jezelf.’ Magtel: ‘Dat is goed advies voor het hele leven.’ Wanneer zat jij echt vast, Magtel? Magtel: ‘Ik heb vorig jaar zó lang getwijfeld of ik mee zou doen aan het tv-programma ‘Op zoek naar Danny & Sandy’. Auditeren is op zich al spannend, en dan ook nog eens op televisie, met camera’s erbij? Moest ik dat doen? Dit zou mijn debuut worden, het Nederlandse publiek kende mij nog helemaal niet, wat als ik zou bezwijken onder de druk? Het voelde als erop of eronder. Ik kwam er niet uit. Tot ik op een gegeven moment dacht: ik ga gewoon die voorrondes doen, en dan kijken wat mijn gevoel zegt. Toen bleek dat ik het hartstikke leuk vond, en dus ben ik doorgegaan. Ik kwam erachter dat die spanning mij juist een lekkere extra drive geeft.’ Luister naar je gevoel, dus. Magtel: ‘Ja. Aan een tv-programma werken een heleboel mensen mee die allemaal keihard hun best doen, maar uiteindelijk ben ík de enige die kan bedenken: wil ik dit? Na een paar afleveringen moest ik een nummer zingen waarvan ik dacht: dit voelt helemáál niet goed, het past niet bij mij. Toen heb ik daar meteen wat van gezegd. Ja, eng. Maar daardoor hebben we er samen een nummer van kunnen maken dat meer bij mij past, ook qua instrumentatie. Had ik mijn gevoel niet aangegeven, dan was dat niet gebeurd en was mijn ervaring heel anders geweest.’ En misschien had je dan ook de finale niet gehaald. Magtel: ‘Klopt. Het hoeft echt niet op een vervelende manier te gebeuren, maar als je iets voelt, moet je dat niet negeren.’ Waarover twijfel jij in je leven, Jeangu? Jeangu: ‘Je eigen muziek schrijven is een constante cyclus van creëren, blij zijn met het resultaat, het uitbrengen en dan toch twijfelen: gaan mensen dit leuk vinden? Is het wel goed genoeg? Ik probeer mezelf inmiddels voor te houden: je hebt gemaakt wat je wilde maken en tijdens dat proces heb je plezier gehad. Dus hou nu gewoon vast aan dat gevoel en vertrouw erop, wat de uitkomst ook mag zijn. Ik twijfel best vaak over dingen, hoor. Maar ik heb ook geleerd dat het af en toe goed is om een sprong in het diepe te wagen. Te denken: je leeft maar één keer, doe het gewoon. Want wat is het ergste wat kan gebeuren? Of het valt mee, óf het is een minder fijne ervaring waarvan je weer leert.’ In het allerergste geval word je gekruisigd. Jeangu: ‘Juist! Ik wilde net zeggen: je zult er niet dood van gaan. Maar in ons verhaal dus wel.’ Lacht. Magtel: ‘Ik wil later in ieder geval niet denken: o, had ik het toch maar gedaan. Je door angst laten tegenhouden, dat lijkt me zo zonde.’ Heb vertrouwen, dus? Magtel: ‘Precies.’
Datum & tijd
Wo 20 mrt | 20:15
Locatie
Grote Zaal
Prijzen
Regulier (vanaf prijs) € 65,00
Incl. drankje en garderobe
Cookies

We helpen je online graag zo goed mogelijk en gebruiken daarvoor cookies. Stel ze hier in.

[2]
[1]