Julika Marijn In De Schaduw Van Rembrandt (Carla Van De Puttelaard) 2
© Carla van de Puttelaard

Julika Marijn

In de schaduw van Rembrandt (Dinsdagmatinee)

Datum & tijd
Di 14 feb | 14:00 - 15:30
Zonder pauze
Locatie
Kleine Zaal
Prijzen
Regulier € 19,50
Incl. drankje en garderobe

De schaduwzijde van genialiteit en roem.

Krachtige vrouwen die hun eigen weg en stem zoeken is het terugkerende thema in het theaterwerk van Julika Marijn. Eerder maakte ze succesvolle solovoorstellingen over Etty Hillesum, prinses Diana en Helene Kröller-Müller. Nu is het de beurt aan Geertje Dircx, de tweede vrouw van Rembrandt, die eerst jarenlang zijn minnares was en zijn zoon Titus opvoedde. Ze zag zijn meesterwerken, waaronder ‘De Nachtwacht’, ontstaan en stond zelf ook model voor de grote schilder. Totdat Hendrickje Stoffels ten tonele verscheen. Geertje werd bruut opzijgeschoven en uiteindelijk door Rembrandt opgesloten in een tuchthuis.
Julika Marijn laat de vrouw aan het woord die de donkere kant van Rembrandt aan den lijve ondervond. Bijna 400 jaar staat ‘de meester van het licht’ wereldwijd in de schijnwerpers. ‘In de schaduw van Rembrandt’ is de herstory van Geertje: een eigentijdse voorstelling over de keerzijde van genialiteit en roem, de kracht om het licht te blijven zoeken, loyaliteit en de bittere grenzen daarvan.

Na afloop van de voorstelling wordt in de Plein Zaal een nagesprek georganiseerd met de actrice. Deze is gratis toegankelijk voor iedereen die in het bezit is van een toegangskaart.

Voor een complete middag uit
Voorafgaand aan uw voorstellingsbezoek bent u van harte welkom voor een kopje koffie of thee in Grand Café Klunder of in de foyer. Komt u alleen? U wordt van harte welkom geheten door onze gastvrouw/-heer. In de foyer richten we een plek in voor een gezellig samenzijn met gelijkgestemden. Het drankje na afloop is bij de toegangsprijs inbegrepen! Na afloop van de voorstelling op 14 februari wordt een meet & greet met de artiest georganiseerd.

Lees meer Lees minder
Volledig overzicht
14:00 - 15:30
14:00 - 15:30
Kleine Zaal
Kleine Zaal
Cast & info
Spel Julika Marijn
Regie regieadviezen: Diederik van Vleuten
Meer informatie Interview ‘In de schaduw van Rembrandt’, een voorstelling over Geertje Dircx, de tweede geliefde van Rembrandt van Rijn. van en door Julika Marijn Julika Marijn: ‘Vaak kies ik in mijn voorstellingen voor vrouwen die hun eigen weg zoeken en vinden. Geertje past goed in dat rijtje. Ze is slachtoffer van haar tijd, maar ze is in mijn ogen ook een held.’ De hele wereld kent Rembrandt als de machtige zeventiende-eeuwse schilder. Maar minder bekend is dat hij die macht soms ook ernstig misbruikte. Degene die zijn schaduwkant misschien wel het meest aan den lijve ondervond was Geertje Dircx. Jarenlang was ze zijn minnares en voedde ze zijn zoon Titus op. Totdat Hendrickje Stoffels in Rembrandts leven kwam en Geertje moest verdwijnen. Theatermaakster Julika Marijn kroop in haar huid en maakte onder regie van Diederik van Vleuten een intrigerende solovoorstelling Daarin breekt ze een lans voor Geertje. Ze was slachtoffer van haar tijd, maar in de ogen van Julika ook een heldin. Dat verhaal dient verteld te worden. tekst: Marije de Jong We horen altijd alleen over Saskia en Hendrickje als Rembrandts vrouwen; Geertje lijkt wel doodgezwegen. Julika Marijn: “Dat is tot op de dag van vandaag zo, kijk maar eens op Wikipedia. Ik las voor het eerst over Geertje Dircx in het boek dat Simone van der Vlugt over haar schreef. Daarvoor had ik nog nooit van haar gehoord. Terwijl ik jarenlang tegenover het Rembrandthuis op de theaterschool zat en dus bijna zicht had op de plek waar Geertje zeven jaar het bed met Rembrandt deelde en zijn zoon opvoedde. Het verhaal raakte me en ik wist meteen dat ik Geertje een stem wilde geven. Vaak kies ik in mijn voorstellingen voor vrouwen die hun eigen weg zoeken en vinden, zoals Lady Di, Helene Kröller- Müller en Etty Hillesum. Geertje past goed in dat rijtje. Ze is slachtoffer van haar tijd, maar ze is in mijn ogen ook een held. Hoe weten we dat Geertje en Rembrandt een relatie hadden? Er zijn een aantal bronnen waaruit we Geertjes levensverhaal een beetje kunnen destilleren. Zo weten we dat ze ongeveer eenendertig was toen ze bij Rembrandt in huis kwam, waarschijnlijk vlak voor de dood van zijn vrouw Saskia in 1642. Titus was toen een baby. Dat ze een relatie hadden blijkt uit haar testament waarin zij als een soort bevestiging van hun liefdesrelatie de sieraden in bruikleen kreeg die van Saskia waren geweest. Die sieraden spelen een sleutelrol in het verhaal. Toen Hendrickje kwam, is er een heel vies spel gespeeld om Geertje weg te krijgen. Ze is afgeschilderd als hysterica, als hoer. Je kon om niks het slachtoffer worden van verdachtmakingen. Maar ze heeft Rembrandt wel aangeklaagd wegens het breken van een mondelinge huwelijksbelofte. Alleen: ze had geen kans. Het was Rembrandt veel waard om haar van het toneel te laten verdwijnen Als ze te veel stennis zou maken, betekende dat ook imagoschade voor hem. Het is naast het verhaal over Geertje ook een verhaal over de positie van vrouwen in die tijd. Als ongetrouwde vrouw was je helemaal nergens. Het zou kunnen dat Geertje meer kans had gemaakt als ze een kind van Rembrandt had gekregen. We weten het simpelweg niet. Ik heb zelf wel een relatie, maar we zijn niet getrouwd en ik heb geen kinderen. Misschien raakt het verhaal me daarom ook. Het lijkt me gruwelijk om in een systeem te leven dat volkomen wordt gedomineerd door mannen waarbij de kerk er graag een schepje bovenop doet om je monddood te maken. Kijk je nu anders naar Rembrandt? Zijn genie staat natuurlijk buiten kijf. Daar wil ik helemaal niet aankomen. En hij heeft ook zeker geen makkelijk leven gehad. Hij heeft bijvoorbeeld al zijn vrouwen en kinderen overleefd. Zijn kinderen zijn allemaal jong gestorven, een aantal zelfs als baby. Heel erg treurig allemaal. Maar uit de biografieën kennen we ook zijn schaduwkant. Hij was licht ontvlambaar en had veel rechtszaken lopen. Ook was hij erg op geld. Er zijn verhalen dat zijn leerlingen muntstukken op de grond schilderden om te kijken of hij ze opraapte en dat deed hij dan ook. Er was een groot standsverschil tussen hem en Geertje. Het pleit wel weer voor hem dat hij daar niet zo mee zat. Maar als het fout gaat, is hij natuurlijk de grote schilder, dus hij komt er steeds wel mee weg. Rembrandt was overigens al tijdens zijn leven heel beroemd en rijk maar hij is berooid gestorven en in een onbekend graf begraven. Voel je verwantschap met Geertje? Ik vertel het verhaal vanuit haar perspectief, maar we weten weinig van haar karakter. Veel is interpretatie, maar uit de documenten kunnen we wel opmaken dat ze volhardend en dapper was door het op te nemen tegen dat mannenbolwerk. Door het verhaal over Geertje realiseer ik me wat een weg vrouwen hebben afgelegd. Tegelijkertijd zijn er ook nu nog landen, neem Afghanistan of Iran, waar je als vrouw nog steeds niks anders mag dan een zedig wezen zijn, je mond houden en bij je kinderen zitten. Ik was én geraakt door dat verhaal van Geertje, én het bleek ook geweldig leuk om met deze voorstelling bezig te zijn door in de zeventiende eeuw te duiken. Het is toch magisch om door dat oudste stukje Amsterdam te lopen en te beseffen dat zij daar ook liep. Zij heeft veel van zijn meesterwerken zien ontstaan, zoals bijvoorbeeld De Nachtwacht. Ik neem de bezoekers van de voorstelling dan ook mee de Gouden Eeuw in, met beelden en met muziek. Ik zing in de voorstelling ook een paar zeventiende-eeuwse liedjes. En er zijn prachtige visuals van Rembrandts werk. Ergens is het dus ook een hommage aan zijn werk. Krijgen we Geertje ook te zien? Rembrandt heeft op bijna geen enkel schilderij gezet, wie, wie is. Dat is er later na zijn dood van gemaakt. Ik laat wel enkele schilderijen de revue passeren, waarop waarschijnlijk Geertje te zien is. Het zou toch onlogisch zijn dat het goedkoopste model zeven jaar lang naast je zit en dat je die vrouw dan nooit schildert.”
Website http://www.julikamarijn.nl/
Recensies
De Volkskrant
"Julika Marijn vertelt op eloquente wijze het droeve verhaal van de minnares van Rembrandt. Middels 17de-eeuwse kunstwerken en achtergrondgeluiden weet ze de sfeer op te roepen van Amsterdam ten tijde van de Gouden Eeuw. Hoewel ze als acteur enige afstand bewaart tot haar hoofdpersoon, slaagt ze er ook in om Geertjes aanbidding van en teleurstelling in een geniale man te illustreren. Zo geeft ze de stem terug aan een vrouw die net als velen pardoes aan de kant werd gezet"
Theaterkrant
"Krachtig eerherstel voor Rembrandts verguisde minnares. Op suggestieve, invoelende wijze, met sober en secuur spel, keert Geert Dircx terug in de tijd van nu."
NRC
"'Dit verhaal wordt dynamisch verteld in een prachtig decor van Bartel Meyburg. Een andere visuele voltreffer is de outfit die de actrice draagt: een stijlvol gelaagde combinatie van historisch en modern. Met deze monoloog krijgt Geertje Dircx een stem en kantelt het perspectief. Daardoor is het nu, heel even, Dircx die een schaduw werpt."
Noordhollands Dagblad
"Het zijn de persoonlijke intermezzi, als Marijn zich oprecht boos maakt, die ’In de schaduw van Rembrandt’ de moeite waard maken."
Datum & tijd
Di 14 feb | 14:00 - 15:30
Zonder pauze
Locatie
Kleine Zaal
Prijzen
Regulier € 19,50
Incl. drankje en garderobe
Cookies

We helpen je online graag zo goed mogelijk en gebruiken daarvoor cookies. Stel ze hier in.

[2]
[1]