De Kiesmannen
Op zoek naar Europa
Datum & tijd
Locatie
Prijzen
Muzikale, beeldende en humoristische zoektocht naar een nieuw Europees verhaal.
De Kiesmannen bestormt dit jaar de podia met de nieuwe theatervoorstelling 'Op zoek naar Europa'. De voorstelling neemt je mee op een reis vol muziek en verhalen van de Brusselse torens naar de rafelranden van het continent. Want het stormt in Europa: de Britten kozen hun eigen pad, de Hongaren breken de rechtsstaat af en er woedt een verwoestende oorlog in Oekraïne. Europa weet zich amper raad met de grote uitdagingen van vandaag, maar vooral niet met zichzelf. Weet jij eigenlijk nog wel wat het betekent om Europeaan te zijn? Of hebben wij een nieuw Europees verhaal nodig? Europa verdrinkt in haar eigen geschiedenis; het oude continent is op zoek naar antwoorden. Ga mee op zoek.
De Kiesmannen maakt impactvolle theatershows, programma’s en podcasts om politiek voor jonge mensen tot leven te brengen. Eerder stonden ze met hun shows in een uitverkocht Paradiso, ITA, Stadsschouwburg Groningen en Europees Parlement. Tijdens deze voorstelling gooit De Kiesmannen het roer om. Onder begeleiding van regisseur Leopold Witte ontrafelen acteurs Anton de Bies, Dorien van Gent en Dylan Ahern het Europese verhaal door middel van spel, muziek en humor.
Johan Fretz; “De Kiesmannen weten met een fonkelende, unieke mix van maatschappelijke thema’s en vermaak elk theater in vuur en vlam te zetten.”
Spel | Anton de Bies, Dorien van Gent & Dylan Ahern |
Regie | Leopold Witte |
Meer informatie | Interview Dylan Ahern - Op zoek naar Europa De Kiesmannen brengt Europa naar de bühne tijdens hun eerste theatervoorstelling De Kiesmannen maakt Europa tastbaar tijdens theaterdebuut Dylan Ahern (29) stond als medeoprichter van De Kiesmannen al eerder op het podium met hun informatieve en humoristische verkiezingsshows. Maar op basis van een nieuwe artistieke visie, staat De Kiesmannen nu in de theaters met hun eerste volledig gescripte theatervoorstelling Op zoek naar Europa. De voorstelling daagt haar publiek uit na te denken over de toekomst van Europa en verkent of er zoiets bestaat als een Europese identiteit. USB-stekkers en stofzuigers Een gesprek over de Europese identiteit wordt nauwelijks gevoerd, ondanks de ingrijpende veranderingen in de Europese Unie (EU), sinds de Russische invasie in Oekraine. Ahern: “Ik merkte dat de EU vooral gaat over geld en beleid, maar we hebben ook een breder verhaal nodig.” Dat bredere verhaal dreigt gekaapt te worden, vreest Ahern. “Zolang de Europese Unie maar werkt, volgen de mensen vanzelf.” Dat is het sentiment dat leeft. Zolang de USB-stekkertjes gereguleerd worden en het voltage van de stofzuigers beperkt is, wordt de Europese Unie getolereerd. “Maar die strategie is te dun voor als het mis gaat, dat hebben we ook bij de Brexit gezien, dan gaan mensen een simpele kosten-baten analyse maken”. Daarom is het hoog tijd voor een nieuw verhaal, zegt Ahern: “Een verhaal over solidariteit en vertrouwen in elkaar, waarin iedereen voelt dat hij of zij mee kan doen.” Dit verhaal is van groot belang voor het idee van wie wij (willen) zijn als Europeanen maar vooral ook waar wij naartoe gaan. Heel Europa aan het woord Hoe dat in het theater eruit ziet? “We willen heel Europa aan het woord laten. Dat lukt natuurlijk niet, maar we gaan een goede poging wagen, door met drie acteurs zestien personages te spelen. Een glazenwasser, jurist, arts, trucker, scholier, beleidsmakers en vele andere komen voorbij. Die gaan er samen wat van maken. Dat belooft natuurlijk niet veel goeds, maar levert heerlijke scènes op.” De verhalen van deze Europeanen zijn opgedaan uit onderzoek, ontelbare interviews en het bezoeken van het buitenland waardoor de personages tastbaar worden voor het publiek. Zo is Ahern met zijn team afgereisd naar de Balkan, waar men staat te popelen om erbij te horen. Ook gingen zij de straat op in Amsterdam Noord, waar de mensen zich in de eerste plaats Amsterdammer voelen, dan pas Nederlander, laat staan Europeaan. Maar Ahern zat ook tussen de ontpoppende champagneflessen in Straatsburg, waar zij na een Eurocommissaris gevraagd te hebben waar de ziel van Europa ligt, te horen kregen: “In ieder geval niet hier.” Kijkje achter de schermen Hoewel De Kiesmannen al vaker in het theater hebben gestaan met hun verkiezingsshows, slaan ze hier toch een nieuwe weg in door hun acteerkunsten te laten zien. “Door te switchen naar een volledig gescript stuk, heb ik mezelf gedwongen te gaan acteren”, aldus Ahern. Zonder opleiding in de podiumkunsten is het een grote stap, maar na vijf jaar podiumervaring waagde hij toch de sprong. “Het is verschrikkelijk hard werken, maar dankzij de een team van geweldige theatermakers en acteurs flikken we het toch”. Genoeg om over na te denken In Europa bevinden zich ontzettend veel verschillen, die zijn eenvoudig aan te wijzen, die vallen op. Dat wat wij delen, is volgens Ahern te voelen maar een stuk lastiger te benoemen, maar dat betekent niet dat het niet bestaat. Een conflict dat volgens Ahern ook terug te zien is in de Op zoek naar Europa: “Ik denk dat het Europeaan zijn kan bestaan naast dat ik ook een Amsterdammer ben, of een Nederlander. Het één hoeft het ander niet uit te sluiten zoals vaak wordt gedacht.” Dat kan voor iedereen verschillend zijn, de voorstelling daagt haar publiek uit hier zelf over na te denken. De personages laten de huidige dilemma’s rondom migratie, klimaat en oorlog haarscherp zien, en maken ze voor het publiek invoelbaar. Wanneer Ahern wordt gevraagd om wat hij hoopt te bereiken met de voorstelling antwoordt hij: “Ik hoop dat het publiek met nieuwe inzichten de zaal uitloopt, dat dat conflict bij hen van binnen aangewakkerd wordt.” Dit doen de acteurs niet alleen door middel van spannend en humoristisch spel vol muziek. |