Cappella Amsterdam

alBahr – Mare Nostrum

klassiek
Leonard Evers (dirigent en artistieke leiding alBahr – Mare Nostrum) vindt dat er te vaak een onderscheid wordt gemaakt tussen ‘westerse’ muziek aan de ene kant en het oosterse ‘Arabische’ muziek aan de andere kant. Dit terwijl er al eeuwenlang sprake is van vermenging van invloeden rond de kusten van de Middellandse Zee. Er is geen harde scheidslijn tussen oost en west: de zee is een fluïde centrum van uitwisseling.
 
Om dit aan te tonen ontwikkelde Evers alBahr – Mare Nostrum, een programma met (koor)muziek waarin deze eeuwenlange uitwisseling duidelijk hoorbaar is.
 
alBahr – Mare Nostrum (‘onze zee’ in Arabisch en Latijn)
Voor de invulling van alBahr – Mare Nostrum werd Evers geïnspireerd door het werk Planctus Cygni van componist Gerard Beljon. Planctus Cygni schetst een beeld van een zwaan die rusteloos over de woelige Middellandse Zee zweeft, verlangend naar een kust om ‘thuis’ te noemen.
 
Evers: ‘De onderliggende thematische lijn is het ‘verlangen’. Met name het verlangen naar een stabiele plaats, een thuiskomst. Daar gaan ook veel van de teksten over, zoals de teksten van componisten Gerard Beljon en Aftab Darvishi. Verlangen is een onderwerp dat vrijwel alle muziek in dit project definieert, niet alleen door de afzonderlijke teksten maar ook als geheel. Iedereen verlangt naar een thuis en dit verlangen hoor je in alBahr – Mare Nostrum, door alle werken, ongeacht hun muziekgenre.’
 
Arrangeurs Hugo Bouma, Maarten Ornstein, Marijn van Prooijen en Peter Vigh bewerken voor dit project traditionele muziek uit Bosnië-Herzegovina, Libanon en Marokko. 
 
Een nieuwe compositie: HamZad (My Fellow) van Aftab Darvishi
Speciaal voor deze gelegenheid schrijft de Iraans-Nederlandse componiste Aftab Darvishi een nieuw werk in Farsi voor koor en instrumentale solisten: HamZad, Farsi voor ‘mijn metgezel’. Het werk is geïnspireerd op een gedicht van de Perzische dichter هوشنگ ابتهاج (Hooshang Ebtehaj) over het verlangen naar een eens gehoorde stem tussen de sterren. Darvishi is een veelgevraagd componiste die eerder samenwerkte met het Kronos Quartet, Hermesensemble, Oerknal en De Ereprijs. Vorig jaar ging haar opera Turan Dokht in première tijdens het Holland Festival.

Het concert wordt uitgevoerd in ‘black box’ concertzalen en kerken. Om de beleving op alle locaties zo gelijk mogelijk te houden, maakt lichtkunstenaar Frouke ten Velden maakt een speciale installatie. Met haar werk wordt het publiek ook visueel meegenomen op een reis langs de kusten van de Middellandse Zee.
 
Peter Leung, ook wel bekend van zijn werk bij het Nationale Opera & Ballet, heeft een leidende rol in de mise en espace. Leung coördineert de noodzakelijke bewegingen van de uitvoerenden zodat wisselingen vloeiend en stijlvol worden gemaakt en de 1,5 meter afstand te allen tijde wordt gewaarborgd.
 
Uitvoerenden
Onder leiding van Leonard Evers zingt kamerkoor Cappella Amsterdam o.a. met de bekende zangeressen Rima Khcheich en Amira Medunjanin en zanger en ud- en kanunspeler Ahmed El Maai van het Amsterdams Andalusisch Orkest. De zangers worden begeleid door harp, kamancheh, percussie en/of ud.
 
De Libanese zangeres Rima Khcheich weet als geen ander de klankwerelden van het Midden-Oosten en jazzmuziek te overbruggen. Khcheich staat bekend om haar intense interpretaties van klassieke Arabische muwashahat (een middeleeuwse Moors/Arabische liedvorm) en oude Byzantijnse liederen. De Bosnisch-Kroatische zangeres Amira Medunjanin is gespecialiseerd in de sevdalinka, de oorspronkelijke, met emoties overladen volksmuziek uit Bosnië-Herzegovina.


 
Kaarten
  • Cappella Amsterdam

    Zaal Grote Kerk
    Prijs Normaal € 27,00 Excl.drankje

    Cappella Amsterdam Grote Kerk 27.00