Michel Robert 2000Px
© Rick Akkerman

Even voorstellen: Michel Robert

MA 24 JAN


Graag stellen we je voor aan onze nieuwe collega Michel Robert. Per november 2021 heeft hij de functie Manager Commercie & Bedrijfsvoering op zich genomen!

Even voorstellen…

Ik ben Michel Robert, geboren en getogen Alkmaarder. Ik ben in november bij Theater De Vest/Grote Kerk Alkmaar aan de slag gegaan als Manager Commercie & Bedrijfsvoering en ben daarmee verantwoordelijk voor de teams Theatertechniek, Gebouwenbeheer, Events & Verhuur en Sponsoring. Als echte Alkmaarder vind ik het ontzettend leuk om me bij deze organisatie aan te sluiten. Ik ben ooit begonnen op de hotelschool en daarna heb ik diverse functies in de hospitalitywereld gehad, eigenlijk altijd wel in combinatie met commerciële en dienstverlenende aspecten. Zo heb ik bijvoorbeeld bijna tien jaar bij voetbalclub AZ gewerkt, onder andere als commercieel manager.

Ik zie organisatorisch ook veel raakvlakken tussen AZ en Theater De Vest/Grote Kerk Alkmaar. Bij een voetbalclub heb je, net als in het theater, te maken met bezoekers en kaartverkoop. In het theater komt er emotie kijken bij het publiek, dat is bij voetbal natuurlijk ook heel sterk het geval. Daarnaast gebeuren zowel in het theater als het stadion heel veel zaken achter de schermen, die voor de buitenstaander vaak niet zichtbaar zijn, zoals ondersteunende werkzaamheden in de techniek en gebouwenbeheer. Ik vind het heel leuk om verantwoordelijk te zijn voor alles wat ondersteunend is aan de achterkant en dat te faciliteren naar de voorkant toe. Om uiteindelijk te zorgen dat alles geregeld is rondom een voorstelling.

Hoe is het inwerken op een eventlocatie zonder events?

Aan de ene kant is dat wel vervelend natuurlijk. Er wordt nu al twee jaar heel veel verwacht van alle medewerkers. Ik heb vanaf november verschillende fases meegemaakt: het theater was kort open, er waren diverse maatregelen en vervolgens ging alles weer dicht. Aan de andere kant zit ik echt nog in de inwerkperiode en momenteel kan ik door de situatie ook wel weer goed de tijd nemen om vanuit de achtergrond te kijken hoe processen lopen. Daar steek ik nu dan ook tijd en energie in: hoe kunnen we straks verder professionaliseren? Er zijn het afgelopen jaar veel nieuwe systemen in de organisatie ingevoerd, van een vernieuwde website tot nieuwe kaartverkoop- en planningssystemen. Deze systemen zijn in relatief korte tijd geïmplementeerd, dus nu moet blijken hoe dat allemaal gaat samenwerken. Ik wil me inzetten om alles uit die systemen te gaan halen. Dat is een proces, dus het voordeel is nu wel dat het iets rustiger is en wij allemaal meer de tijd hebben om daar de puntjes op de i te zetten.

Waar ga je je mee bezig houden de komende tijd?

Het optimaliseren van de bedrijfsvoering. Ik wil kijken of dingen makkelijker en soepeler kunnen lopen. Er zijn veel verschillende afdelingen binnen het theater en de kerk en die moeten goed op elkaar afgestemd zijn, dat vind ik een mooie uitdaging. Samenwerkingen moeten goed verlopen, of dat nu intern of extern is. Alles moet aan de eisen van vandaag de dag voldoen, de gebouwen moeten er netjes uit blijven zien. Daar komt een meerjarig onderhoudsplan bij kijken. Op gebied van theatertechniek willen we ook blijven ontwikkelen en kwaliteit leveren. Met het team Events & Verhuur bekijk ik onder andere hoe we de Grote Kerk verder willen exploiteren, bijvoorbeeld met mooie (eigen) evenementen. Ook hebben we prachtige vergaderlocaties in de kerk, er liggen echt nog mogelijkheden om dat verder in de markt te zetten.

Wat is je opgevallen aan Theater De Vest/Grote Kerk Alkmaar?

In zijn totaliteit is het een hele open organisatie; ik ben echt met open armen ontvangen. Het is mooi om te zien dat het dienstverleningsconcept hier van a tot z goed geregeld is. Voordat de bezoeker een kaart koopt, wordt hij/zij al goed geïnformeerd en dit houden we vast totdat de bezoeker het pand weer verlaat. Als iemand hier komt voor een voorstelling, vergadering of evenement, zorgen we dat hij/zij met een goed gevoel naar binnen loopt en ook weer met een heel goed gevoel weggaat en graag weer terugkomt. Daar wordt hier heel hard aan gewerkt, zowel voor als achter de schermen.

Het nadeel is natuurlijk dat alles nu gesloten is. Er werken hier heel veel mensen die zeer capabel zijn en veel kennis en know how hebben, maar nu door de coronasituatie hun ei niet kwijt kunnen. Dat is doodzonde. Er is natuurlijk altijd wel wat te doen, maar het valt me op dat iedereen heel graag weer het werk wil doen waarin hij of zij gespecialiseerd is.

Waar kijk je het meest naar uit?

Dat we echt weer open mogen en iedereen weer lekker zijn ding kan doen. Dat er weer structuur in het werk zit en we van daaruit weer door kunnen professionaliseren. Hopelijk kunnen we zo snel mogelijk afscheid nemen van het hele coronaverhaal, zodat we weer normaal theater en evenementenlocatie kunnen zijn en iedereen weer gewoon naar binnen kan lopen. Ook kijk ik er naar uit dat er weer meer op kantoor gewerkt kan worden. Wij zijn een dienstverlenende organisatie en daarom vind ik het contact tussen collega’s en afdelingen belangrijk. Daarvoor moet je elkaar zien en niet alleen via een scherm. Ik geloof er echt in dat als iedereen aan de achterkant goed samenwerkt, dat aan de voorkant ten goede komt aan de bezoeker. Dat doen we met alle afdelingen samen, van marketing tot theatertechniek en de beheerders van de kerk, en zo kun je de juiste kwaliteit neerzetten. Daarvoor zijn juist de kleine momenten op de werkplek, zoals even bijpraten bij het koffiezetapparaat, ontzettend belangrijk.

Cookies

We helpen je online graag zo goed mogelijk en gebruiken daarvoor cookies. Stel ze hier in.

[2]
[1]